ריצה או הליכה? - חלק ב'

 ריצה או הליכה?

אז אנחנו ממשיכים לחלק השני של המאמר ואם לא קראתם את חלק א' אתם מוזמנים לקרוא כאן: ריצה או הליכה - חלק א'

ממשיכים לסיבוב השלישי – שריפת שומן

"שריפת שומנים" או במונח המקצועי ליפוליזה מוגדר כתהליך הפקת אנרגיה מתאי השומן. ככל שגופנו מבצע פעילות בעצימות גבוהה יותר, כך הפקת האנרגיה ממאגרי השומן תצטמצם והפקת האנרגיה מהפחמימות תתעצם וההפך. אז עכשיו עולה השאלה – אז הליכה שורפת יותר שומן לא? כן ולא.
 
באופן יחסי הליכה אולי יכולה לשרוף יותר שומן, אך מי שקרא את חלק א' של המאמר יודע שיש גם שריפת קלוריות כוללת. אז בלי הרבה דיבורים אציג בפניכם דוגמה (הערכים המספריים אינם נכונים והם נועדו להמחיש את תהליכי הפקת האנרגיה) -
 
יוסי החליט שהוא רוצה לשרוף שומן ולהתחטב לקראת הקיץ, בעזרת תוכנית אימונים ותפריט תזונה יוסי יוצא לאימון הראשון שלו ומבצע הליכה בת כשעה, בסיום האימון יוסי שרף כ – 100 קלוריות. עד כאן מצוין, מכיוון שהאימון לא היה קשה ועצים במיוחד כ- 70% מהקלוריות שנשרפו הגיעו ממאגרי השומן כלומר 70 קלוריות ( 70 אחוזים מתוך 100), שאר הקלוריות הגיעו ממקורות אחרים כמו פחמימות, חלבונים ועוד...

שבוע לאחר מכן יוסי מעלה הילוך ומחליט לצאת לריצה. אימון הריצה נערך כשעה ובסופו יוסי מצליח לשרוף כ- 1000 קלוריות! הישג מרשים ללא ספק – הפעם 40% מסך הקלוריות שנשרפו הגיעו ממאגרי השומן, כלומר 400 קלוריות משומן ושאר הקלוריות מפחמימות, חלבונים ועוד...
 
אז מה היה לנו כאן? אימון ההליכה באמת שרף באופן יחסי יותר שומן אך שרף פחות קלוריות באופן כללי, ואימון הריצה שרף באופן יחסי פחות קלוריות ממאגרי השומן אך שרף הרבה יותר קלוריות באופן כללי. אם נסתכל על שריפת השומן באופן אבסולוטי (מוחלט) נראה כי הריצה שרפה יותר ממאגרי השומן ויותר אנרגיה באופן כללי.
 
אז עכשיו מה מתאים יותר עבורכם? – ההחלטה היא שלכם ותלויה בהמון גורמים כמו: כושר גופני, פציעות, מגבלות בריאותיות, עישון והמלצות אנשי מקצוע.



סיבוב מספר ארבע – האפקט על השלד

הרבה פעמים אני שומע ממתאמנים ש"ריצה דופקת את הברכיים" או "ריצה עושה כאבים בגב". אני רוצה להבהיר נקודה חשובה, פציעות ספורט קורות לפעמים וגם פציעות מסוג אחר, בנוסף לזה אני יכול לומר שרוב "פציעות הספורט" המתרחשות בקרב המתאמנים המתחילים קורות בעיקר בגלל חוסר פעילות גופנית לאורך זמן ותחילת פעילות מאומצת פתאומית, אחרי הכל הספורט כאן כדי לחזק אותנו ולמנוע פציעות עתידיות.

 

חשבו על זה, הגיוני שהסיכוי לפציעה אצל מתאמן מתחיל שהחליט לצאת לריצה אחרי 5 שנים שלא זז מהכיסא במשרד יעלה, כמו שהסיכוי לעשות תאונה אצל נהג צעיר שהחליט לנהוג נסיעה ארוכה לאחר שלא נגע בהגה 5 שנים יעלה.
 
אז מבחינת אפקט הפעילות על בריאות השלד, הכל צריך להיות מחושב והדרגתי, בליווי תוכנית אימונים ותכנון עומסים נכון. באופן כללי, עצמות מתחזקות ונבנות כאשר מופעל עליהן כוח, כך שגם בריצה וגם בהליכה ניתן לשפר את צפיפות העצם.
 
כמו שאתם רואים, בחירת הפעילות המתאימה ביותר תלויה במספר גורמים כמו: רמת הכושר הגופני, מגבלות בריאותיות/תנועתיות ומטרותיו של המתאמן.
 
מקווה שעזרתי לכם להחליט, והכי חשוב, שמרו על עצמכם וכמובן גם על הכושר.

חדש יותר ישן יותר