שחייה או ריצה? איזה ספורט ייתן לכם יותר?

שחייה או ריצה - איזה ספורט עדיף?

אין ספק ששחייה וריצה הם בין ענפי הספורט הפופולריים ביותר בעולם ובקרב האוכלוסייה העממית. ניתן להשיג באמצעותם כושר גופני, מראה חטוב ואפילו ניתן לשקם פציעות ולהטיב עם כאב. אז שחייה או ריצה? איזה ספורט עדיף? ומה הם המיתוסים שאנו נתקלים בהם כל יום? נחלק את הדו קרב הזה לארבעה סיבובים: כושר גופני, חיטוב, שיקום מפציעות ורמת המיומנות הנדרשת.
 

סיבוב ראשון: רמת המיומנות הנדרשת

אם ברצוננו לבצע אימון נפח מתמשך, אין ספק שלריצה יש יתרון עצם היותה מערבת תנועות שיחסית טבעיות לנו כיצורי יבשה, ואינה כרוכה בלמידה רבה ותרגול גופני רב כמו בשחייה. היבשה היא סביבתנו הטבעית, בה קל לנו לנוע ולנשום.


לעומת זאת במים הדברים משתנים, הגוף נמצא במצב מאוזן ,הנשימה מוגבלת ופלג הגוף העליון מעורב באופן משמעותי יותר. אין ספק שכדי לבצע אימון שחייה ראוי נדרשות יותר שעות תרגול ולמידה. בסיבוב הזה הריצה מובילה עם נקודה אחת.


1-0 לריצה.

 

סיבוב שני: חיטוב

כשזה מגיע למראה אסתטי ומטרות כמו חיטוב הגוף או עליה במסת השריר, אנו צריכים לשקול פרמטרים רבים כמו תכניות אימון מתאימות (אימוני התנגדות), תכניות תזונה וחלוקת עומסים תקינה. לשתי המתחרות שלנו יש את היכולת לתרום לתהליך, אך השחייה עשויה לערב קבוצות שרירים רבות יותר.


בנוסף ההתנגדות במים גדולה יותר מההתנגדות באוויר, כך שלשחייה יתרון קל על הריצה בסיבוב הזה. אך שוב, כאשר מדובר במטרות אסתטיות יש לשקול את כל מה שהזכרנו למעלה.


השחייה מדביקה את הריצה ואנחנו בשוויון 1-1.

 

סיבוב שלישי: כושר גופני

כאשר אנו מדברים על כושר גופני בשחייה ובריצה, בדרך כלל מדובר בסיבולת לב ריאה. כמו שאמרנו לפני כן, רמת המיומנות הנדרשת בכדי להעביר אימון שחייה ראוי ושלם גבוהה מזו של הריצה. ועל כן, כשמדובר בהשגת כושר גופני, יהיה יותר קל לרוב האנשים לשפר את כושרם באמצעות ריצה.
 
הערה חשובה: בהנחה שהמתאמן שולט ברמה טכנית בסיסית בשחייה, אשר תאפשר לו לבצע אימון שלם, יוכל המתאמן לרכוש סיבולת לב ריאה בשחייה בדיוק כמו בריצה ללא הבדלים משמעותיים. לסיכום, שני ענפי הספורט הללו מצוינים כשמדובר בסיבולת לב ריאה, אך השחייה דורשת מיומנות רבה יותר במים, ולכן הריצה תקבל את הנקודה השלישית בתחרות שלנו.
 
רק על היותה קלה יותר ללמידה 2-1 לריצה.
 

סיבוב רביעי: שיקום פציעות , בריאות השלד והשרירים

בכל ענף ספורט בו נתאמן ונבצע שגיאות טכניות וחילוק עומסים לקוי, תעלה הסבירות לפציעות גופניות. בריצה, רוב הפציעות מתרחשות בפלג הגוף התחתון באזור הברכיים, הקרסוליים והירך. בשחייה, הפציעות לרוב יהיו באזור הכתפיים, המרפקים ולפעמים גם באזור הצוואר..
 
קיימים מיתוסים רבים בקרב מתאמנים כגון: "ריצה דופקת את הברכיים." , "שחייה שוברת את הצוואר." ועוד... בעוד שבריצה נוכל לבנות צפיפות עצם טובה יותר, השחייה מציעה לנו פעילות המאפשרת פחות לחץ על המפרקים בגלל ההתנגדות המוגברת במים. אז מי מהן עדיפה?
 
בכל ענף ספורט בו אנו מתאמנים חשוב להיצמד לתכנית אימון, עם תכנון עומסים תקין וביצוע התנועות באמצעות טכניקה תקינה ויעילה, וכך נקטין את הסיכוי לפציעות גופניות. אך גם כאן קיים יתרון לאחד מענפי הספורט, לשחייה כמובן.
 
אין ספק שעולם השיקום במים משגשג, ומצליח לאפשר לאנשים לחזור לתפקוד באופן תקין מפציעות כאלו ואחרות. שיעורי שחייה, הידרותרפיה ועוד ענפי ספורט במים מציעים פעילויות שיקום ובנוסף נותנים מענה ספורטיבי לאנשים עם בעיות שלד, מפרקים ושרירים. השחייה לוקחת את הנקודה הרביעית עם יתרון קל.
 
הערה חשובה: אין כוונה לתייג ענף ספורט כזה או אחר כמזיק לבריאות, פציעות מתרחשות לא בגלל ענף הספורט, אלא בגלל ביצוע התנועות באופן שגוי ותכנית אימונים לקויה. התייעצו עם אנשי מקצוע לפני ביצוע תכנית אימונים .
 
אז התוצאה הסופית שלנו היא: 2 – 2.
 

סיכום

אז מה אתם אומרים? שחייה או ריצה? כפי שאתם רואים, ניתן להתאמן במגוון ענפי ספורט על מנת להשיג את מטרותיכם ולשמור על אורח חיים בריא. בצעו את הפעילות באופן מבוקר ומתוכנן, והימנעו מפציעות ועיכובים מיותרים. מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע כדי למקסם תוצאות, להימנע מפציעות מיותרות וחוסרים תזונתיים.
 
בהצלחה!

חדש יותר ישן יותר