ריצה או הליכה, מה עדיף? - חלק א'

 ריצה או הליכה?

 

אין יותר כיף מלהתחיל את סדרת האימונים שלנו בהליכה טובה או ריצה לאורך הים. לרובנו הדבר די נוח, לא צריך ציוד מיוחד יותר מנעליים טובות, לנסוע לחדר הכושר, ובטח שלא לחכות שיפתחו את מסלולי ההליכה/ריצה בעיר. כל מה שדרוש לנו לשם כך הם בעצם מצב רוח טוב ,מוטיבציה ואם אתם אוהבים מוזיקה אז לא יזיקו גם אוזניות.
 
"הליכה שורפת הרבה יותר שומן", "ריצה דופקת את הברכיים" , "עדיף בכלל אופניים" אלה רק חלק מהמשפטים בהם אני נתקל בתור מאמן בשטח. מהו ההבדל בין הליכה לריצה? מי מהן עדיפה? מי תקדם אותנו הכי מהר לעבר המטרות שלנו? אז כמו שאנו כבר יודעים התשובה הכי טובה היא: תלוי... ועכשיו נעשה סדר בדברים.
 
אז קודם כל מה ההגדרה של ריצה? מהי ההגדרה של הליכה? כמו שידוע לנו, הליכה וריצה הן חלק מצורות התנועה שלנו כבני אדם ושל כבעלי חיים בכלל. לעומת ההליכה, בריצה יש פרק זמן בו אף רגל אינה נוגעת בקרקע ,בזמן שבהליכה בכל רגע נתון יש מגע של רגל אחת בקרקע. בנוסף הריצה היא צורת תנועה מהירה יותר מהליכה ועל זה נרחיב בהמשך.
 
אז אחרי שהבנו פחות או יותר את ההגדרות, מי מהן עדיפה? ועל פי מה בודקים את הסוגיה? אנו נשתמש בארבעה פרמטרים עיקריים שבגללם אנשים בוחרים בהליכה או בריצה והם:

  • שיפור סיבולת לב ריאה 
  • שריפת קלוריות 
  • שריפת שומן 
  • האפקט על השלד

 

סיבוב ראשון – שיפור סיבולת לב ריאה

אם נחשוב לרגע בהיגיון נוכל להבין שריצה דורשת צריכה אנרגטית גבוהה יותר ברוב המקרים. אין ספק שמערכת הדם ,מערכת הנשימה ומערכות האנרגיה בגוף נדרשות לעמוד בעומסים גדולים יותר במהלך הריצה על מנת שנוכל להניע את גופינו מהר יותר, דבר שמוביל להסתגלות מערכות אלה לעומסים הבאים שיגעו באימונים.


אך אין זה אומר שריצה עדיפה. בעוד שבריצה אנו מתמודדים עם עומסים גדולים יותר ,הליכה יכולה דווקא להתאים למתאמנים המתחילים בנינו שמטרתם העיקרית היא לבנות בסיס והכנה לאימוני הריצה העתידיים שלהם.


מתאמן מתחיל יכול להפיק תועלת רבה מאימון הליכה בכל הקשור לסיבולת לב ריאה. אך אם מטרתנו העיקרית היא לבנות סיבולת לב ריאה ברמה גבוהה יותר או להירשם לתחרות ריצה כזו או אחרת, נצטרך, ככל הנראה, להגיע לשלב הריצה ולהתמיד בו. וכאן חברים תלוי מהי רמת המתאמן.


סיבוב שני - שריפת קלוריות

אז בדומה לסיבוב הראשון שלנו ניתן להבחין שריצה דורשת מהגוף לעמוד בעומסים קשים יותר מהליכה. גם בהיבט האנרגטי גופנו נדרש לנצל אנרגיה רבה יותר בזמן ריצה על מנת שנוכל להניע את גופינו מרחק רב יותר בזמן קצר יותר.


אז אם מטרת האימונים שלנו היא שריפה מוגברת של אנרגיה (קלוריות) ריצה עשויה להיות ברוב המקרים כלי יעיל יותר כדי להשיג את המטרה. גם בהליכה נשרוף כמות קלוריות נכבדת (הכל ביחס לזמן והמרחק בו ביצענו את ההליכה) אבל לריצה יש יתרון בסיבוב הזה והיא אכן ברוב המקרים תצליח לקדם אותנו מהר יותר לשריפה מוגברת של קלוריות.


ומה בקשר לשריפת השומנים והאפקט על השלד? בקרוב בחלק השני של המאמר.


לקריאה:

חדש יותר ישן יותר