האבולוציה של הכושר הגופני - איך הכל התחיל?

תמיד כשעולה השאלה – "למה כושר גופני הוא כל כך חשוב לנו?" אני מנסה לחשוב מהיכן להתחיל לספר את מה שאתם בקרוב עתידים לקרוא. בעידן דיגיטלי שכזה, ישנה עלייה מגמתית במודעות לביצוע פעילות גופנית. ובאמת, כולם יודעים שלכושר גופני גבוה ישנו קשר ישיר למצבו הבריאותי של הגוף, אך האם אתם יודעים למה? באופן לא מפתיע במיוחד, מסתבר שהאדם והכושר הגופני הם ידידים קרובים עוד משחר האנושות , ובמאמר הבא תגלו כיצד הכושר גופני מלווה אותנו מתקופת האדם הראשון ועד היום.

האבולוציה של הכושר הגופני 
ראשית, נגדיר מהו כושר גופני ומהם מאפייניו: כושר גופני הוא מגוון של יכולות פיזיות לביצוע פעילות גופנית במתארים שונים. הכושר הגופני מורכב מעשרת המרכיבים הבאים:
  1. כוח
  2. כוח מתפרץ
  3. גמישות
  4. סיבולת שרירית
  5. סיבולת לב – ריאה
  6. שיווי משקל
  7. קואורדינציה
  8. מהירות
  9. זריזות
  10. דיוק בתנועה
אם אשאל אתכם - מה הדבר הראשון שעליו תחשבו כאשר תשמעו את המילה "כושר" מה יעלה בראשכם? לפעמים נדמה שהכושר הוא המצאה מודרנית, ושרק במאה השנים האחרונות התחיל האדם לעסוק בפעילות גופנית, ואפילו פיתח באמצעותה תרבות ומשחקי ספורט מפורסמים. עולם הכושר המודרני מוכר לנו כיום דרך חדרי כושר יוקרתיים, מועדוני בריאות, חנויות ביגוד של אופנה ספורטיבית וציוד ספורט חדשני. אך לא תמיד הכושר הגופני היה ממותג ומאובזר בשעוני דופק משוכללים. הפעילות הגופנית מלווה אותנו משחר האנושות הרבה לפני המשקולות ואופני הכושר, עוד בתקופות בהן היא הייתה דרך חיים ואחד הכלים ההישרדותיים החשובים ביותר בהיסטוריה האנושית.

במאמר הבא אנו נצא למסע היסטורי שבו נראה כיצד הכושר הגופני הפך להיות מה שהוא היום. בהמשך נבין את הפילוסופיה של הפעילות הגופנית והכי חשוב, נגלה מה הן הסיבות שבגללן הכושר הגופני תמיד היה (ותמיד יהיה) כה חשוב לאנושות ואיך התפתחנו להיות מכונה המותאמת לתנועה מתמדת.

האדם הקדמון בתקופת האבן
האדם הקדמון בתקופת האבן

התקופה הפלאוליתית: לנוע כדי לשרוד

בזמנים קדומים (משחר האנושות ועד 10,000 שנים לפני הספירה - לערך) כושר גופני היה כלי חשוב להישרדות וקיום על פני כדור הארץ. בעולם קדום שבו האדם בורח מטורפים, צד, מלקט, נלחם, שוחה, נודד ושורד, כושר גופני גבוה הוא תנאי בסיסי על מנת להתקיים. נסו לחשוב על מציאות בה אתם צריכים לטפס על עצים כדי לקטוף פירות או להסתתר מטורפים, ללכת קילומטרים רבים כדי להגיע למקור מים, לרוץ אחרי טרף או לקרוא תיגר על אויב שמנסה לפגוע בכם או במשפחתכם. מציאות כזו לא מאפשרת לקיים אורח חיים יושבני שעשוי לסכן את הקיום של האדם.

נדידה למרחקים דרשה סיבולת על מנת להשלים את המסעות. טיפוס על הרים/עצים והרמת סלעים דרשו שרירים חזקים שיאפשרו לשאת משקל רב. עולם ללא עגלות אילץ את הבוגרים לשאת את התינוקות על גופם. שיווי משקל ודיוק נדרשו כדי לעבור בנקיקים צרים וצפופים וכוח מתפרץ היה חשוב ביותר על מנת לברוח מטורף מסוכן. החיים בזמנים הקדומים דרשו יכולות פיזיות גבוהות ביותר ולפני חדרי הכושר, "הישרדות" הייתה מילה נרדפת לכושר.
 

התקופה הנאוליתית: תחילתה של העבודה החקלאית

מ – 10,000 שנים לפני הספירה לערך, החלה החקלאות להיכנס לחיי האדם. מחברת ציידים – לקטים הפכנו להיות חברה חקלאית שיודעת "לנצל" את נפלאות הטבע ולגדל לעצמה יבול, מזון, לרעות בקר וצאן ולביית בעלי חיים. אך אל תתבלבלו, לא מדובר בחקלאות מהסוג שאנו מכירים כיום, אלא חקלאות ראשונית שבה מרבית העבודה נעשתה בידיים ללא עזרה טכנולוגית. משימות חקלאיות כמו חרישת האדמה, שתילת צמחים, עבודות גינון, טיפול בבעלי חיים והליכה מרובה דרשו גם הם יכולות פיזיות גבוהות שאפשרו לאדם להתקיים ולשגשג באותה תקופה חקלאית.
 
לוחם ספרטני מתקופת העת העתיקה

העת העתיקה: כושר גופני כדי ללחום ומשחקים אולימפיים עתיקים

אנחנו מתקדמים בציר הזמן שלנו לתקופת העת העתיקה שהתרחשה בין 4,000 שנים לפני הספירה ועד נפילתה של האימפריה הרומית בשנת 476 (לספירה). העת העתיקה ידועה כתקופה בה בני האדם לוחמים אחד בשני על מנת לכבוש טריטוריות ומשאבים עבור הרפובליקות והאימפריות אליהן הם משתייכים. בתקופה זו עולים ונופלים עמים ותרבויות שעד היום השאירו חותם בהיסטוריה כגון: האימפריה הרומית, האימפריה המצרית, האימפריה הסינית, היוונים, הבבלים ועוד...

בתקופה זו הדרישה לכושר גופני חזקה מתמיד, ובני האדם מפתחים "שיטות תרגול" במסגרות צבאיות על מנת לכבוש שטחים ומשאבי טבע. אימונים אלו דרשו גם כן יכולות פיזיות גבוהות במיוחד כמו: זריזות ומהירות לצד נשיאת משקל כבד, ריצות שטח, זחילות ומיומנויות לחימה כמו היאבקות. צעדות ארוכות (ימים שלמים) מחשלות את כושרם הגופני של חיילי העת העתיקה, וכלי נשק כבדים מחזקים את שרירי השלד שלהם. במזרח, מתפתחות אומנויות לחימה כמו קונג-פו ופילוסופיות המאחדות גוף ונפש (לדוגמה: יוגה) על מנת לשמר ולשפר את מצבו הבריאותי של הגוף. זוהי הפעם הראשונה בה האדם משתמש בפעילות גופנית כתרגול לקראת ביצוע אמת של ממש, כלומר – "אימון".
 
פסל אכילס ביוון
פסל אכילס באכיליון שביוון

בנוסף לנוכחותו של הכושר במסגרות הצבאיות, תרבות הספורט מתחילה גם היא להתפתח. אנו יודעים כי עוד בעת העתיקה החלו להתקיים המשחקים האולימפיים הפרימיטיביים ביוון שכללו ענפי ספורט כמו זריקת כידון וריצה. האימפריה המצרית גם היא מתחילה לקיים תחרויות אתלטיקה מפוארות וברומא, גלדיאטורים נלחמים זה בזה למטרות בידור ותצוגה. לראשונה משחר האנושות, הכושר הגופני משמש לא רק למטרות הישרדות וקיום אלא גם למטרות תרבות ומשחק.

מעבר לאימונים במסגרות הצבא ולתרבות הספורט, עמים כמו הרומאים והיוונים משתמשים בכושר הגופני על מנת להעמיד מודל פיזי חדש ורואים בו כדרך חיים, סטנדרט ליופי ואידאל פילוסופי. הם מציירים ומפסלים את גוף האדם כבעל מראה אתלטי ומשורטט ומייחסים לו חשיבות רבה. ציורים על כדים, פסלים ושרטוטי קירות מפורסמים הופכים את גוף האדם האתלטי למודל הפיזי החדש של אותה תקופה. גם כאן, מעבר למטרת הישרדות, הכושר הגופני משמש לראשונה לקידום מטרות יופי וטיפוח שהיוו סטנדרט חשוב מאוד בתרבות היוונית.
 
שיריון אבירים
שיריון אבירים מתקופת ימי הביניים.

ימי הביניים: מלחמה בין הרוח לחומר

כעת אנו נמצאים בין השנים 476 – 1492 במסע הזמן שלנו, שאלו (לערך) השנים בהם מתרחשת תקופת ימי הביניים המכונה גם "התקופה החשוכה". תקופת ימי הביניים מתאפיינת בעיקר כתקופה בה ההשפעה הדתית (בעיקר הנצרות) גדולה מתמיד. עם עלייתה של הנצרות, מתחיל האדם לתת ערך רב יותר לרוח ולהשקיע פחות בחומר. הנצרות מפיצה את האמונה שיש לדאוג לחיים שלאחר המוות, כך שהנשמה היא זו שחשובה מכל ואילו הגוף נתפס כזניח יותר, חסר חשיבות ואף חוטא.

לכנסייה יכולת השפעה גדולה הן ברמה המדינית והן ברמה החינוכית ובעקבות כך בני האדם מעניקים ערך רב יותר לנשמה הקדושה מאשר לגוף הפיזי. בתקופה זו הכושר הגופני קיבל יחס שונה בעקבות התחזקותן של הדתות והאמונה, והפעילות הגופנית אומצה בעיקר על ידי בני אצולה, אבירים ושכירי חרב למטרות צבאיות. שאר התושבים עסקו במקצועות החקלאות ולא ביצעו פעילות גופנית אחרת מעבר.
 
לאונרדו דה וינצ'י - האדם הוויטרובי
 הציור המפורסם של לאונרדו דה וינצ'י - האדם הוויטרובי
 

העת החדשה: סקרנות, תעשייה וצורך

תקופת הרנסנס

עם סיומה של תקופת ימי הביניים החלה תקופת הרנסנס (המאה ה- 14 עד המאה ה -17 לערך) שמשמעותה בצרפתית "לידה מחדשה". עידן הרנסנס עורר עניין רב בהמון תחומים כמו: אומנות, מוסיקה, מדעים, פוליטיקה וכמובן שגם ספורט. בתקופה זו האדם לומד להכיר את הכושר דרך ענפים חינוכיים ומדעיים כמו: ביולוגיה, אנטומיה, בריאות, חינוך גופני, ביומכניקה ועוד... עם סקרנות רבה לידע, נפתחים בתי ספר ראשונים השמים דגש עיקרי במקצוע החינוך הגופני מעבר למקצועות השגרתיים. בנוסף, לראשונה משחר ההיסטוריה נכתבים ומופצים ספרים העוסקים בפעילות גופנית בלבד והם כוללים מגוון של תרגילים, משחקי ספורט, השפעות בריאותיות ואפילו עצות כיצד למנוע ולהחלים מפציעות.

תקופת הרנסנס ידועה כתקופה בעלת סקרנות גדולה וצמא לידע. אין ספור המצאות, פטנטים ותגליות החלו להתפתח במגוון תחומים וקהילות ברחבי העולם. אנשי רפואה החלו לחקור ולחבר בין פעילות גופנית למצבו הבריאותי של הגוף, וכך רפואת הספורט מוצאת את דרכה לחיינו. מחקרים, ניסויים וסקרים מגלים ומאשרים שלפעילות גופנית יש תרומה גדולה למצבו הבריאותי של גוף האדם. עכשיו, בנוסף למטרות הישרדות, לחימה, תרבות, משחק ויופי, הכושר מתגלה כשחקן מרכזי המשפיע על הבריאות שלנו.
 

המהפכה התעשייתית

אנו מתקדמים במסע שלנו לתקופת המהפכה התעשייתית (שנת 1760 עד שנת 1840). המהפכה התעשייתית סימנה את תום עידן העבודה הידנית ואת תחילתה של עבודת המכונות. מכונות החלו לתפוס את מקומן של הידיים העובדות ובעקבות כך קצב הייצור והתפוקה עולים. המהפכה התעשייתית מביאה עימה שינויים במבנים החברתיים ובכלכלה, וכך לאט לאט האדם מצליח לקיים אורח חיים קל ונוח. עם הצלחתה של הטכנולוגיה, האדם שואף לבנות מפעלים בעלי מכונות ואמצעים טכנולוגים המאפשרים לו לעבוד פחות ולהרוויח יותר. עם זאת, ככל שאורח החיים הפך להיות יושבני יותר, כך הצורך בפעילות גופנית יזומה ומכוונת עלה.

מאוחר יותר, עקב הצורך הערכי, החינוכי והבריאותי, החלו בני האדם לבצע פעילות גופנית במסגרות ציבוריות ופרטיות. קבוצות ספורט החלו להתאמן באופן יזום ומכוון, מבנים מיוחדים נבנים למטרות ספורט ופעילות גופנית כגון: אולמות ספורט וסטודיו לריקוד. לאור צמיחתו של הכושר הגופני, החלו להתפתח גישות התעמלות שונות באירופה ובארצות הברית הכוללות שימוש בציוד ייחודי (טבעות, מוטות, חבלי טיפוס ועוד...), טכניקות ביצוע מסוימות ועקרונות ספציפיים.

וכך, אט אט ענפיו של עץ הספורט מתחילים לגדול ולהתפצל לתחומים נוספים, גישות ושיטות אימון. המשותף לכל הגישות הללו הוא, שכולן היו מבוססות על התעמלות (Gymnastics) ו/או קליסטניקס (Calisthenics), שהם למעשה גישות אימון המאמנות את הגוף ללא עומס חיצוני (מכונות או משקל נוסף), כלומר משקל גוף בלבד. בשנת - 1796 מגיח מכשיר כושר הנקרא – Gymnasticon שהיה מבשר הכושר המודרני המבוסס מכונות. בהמשך, במאה ה – 20 יתחיל השימוש במשקולות ובציוד כושר שמלווה אותנו גם בימים אלה.
 
פיתוח גוף מקצועי

המאה ה – 20: פופולריות וחדשנות

המאה ה – 20 מסמנת את עלייתם של הכושר התחרותי, ענפי "הפיטנס" וכמובן את תחילתה של תעשיית הספורט. ממש בראשית המאה, החלו אנשי מקצוע בכירים לפרסם כתבי עת בנושאי הכושר, הכוללים תוכן חדיש לצד תמונות של ספורטאים משגרת האימונים שלהם. אקדמיות ומכללות מציעות מסלולי לימוד מגוונים בתחומי האימון והספורט, ומרכזי כושר ראשוניים החלו להיפתח ולשגשג. מחירי הרישום למרכזי הכושר היו יקרים מאותה התקופה, מה שאפשר רק לבני המעמד העליון וספורטאים מקצועיים להשתמש בהם. כך הכושר הגופני הנחשק, זוכה לפופולריות רבה ואיתה עולה המודעות לבריאות, יופי וטיפוח. לאחר מלחמת העולם הראשונה, מעמד הביניים זוכה גם הוא ליהנות ממרכזי הכושר המפורסמים.

בזמן שהכושר הופך להיות מטרה נחשקת, מתחילות להופיע לראשונה תחרויות המקדמות מודל גופני חטוב ואסתטי כגון: תחרויות פיטנס ותחרויות פיתוח גוף לגברים ונשים. ספורטאים ומפתחי גוף זוכים לפופולריות רבה והופכים להיות סמלי ניצחון ומודלים לחיקוי בקרב הציבור. כמו כדור שלג, הכושר מתגלגל וגדל להיות תחום מבטיח שתורם לאנושות במגוון ערוצים. בראשית תחילתה של הטכנולוגיה, בני האדם דואגים להעביר את מורשת הכושר הגופני דרך עיתונים, ערוצי רדיו וספרות מקצועית. בהמשך, הכושר מגיע לציבור הרחב דרך קלטות שמע ווידאו, תקליטורי DVD ואפילו מקבל במה מרכזית בתוכניות הטלוויזיה.
 

הכושר היום

תעשיית הכושר הגופני היא אין סופית. תוכניות אימונים מציפות את האינטרנט, וערוצי התקשורת השונים חושפים מחקרים מדעיים ותגליות חדשות באופן תדיר. בנוסף, התפתח גם ציוד נלווה לשימוש ביתי או ציבורי. חנויות הכושר מציעות מגוון עצום של ציוד הכולל רצועות אימון, גומיות התנגדות, משקולות ומכשירים משוכללים שיעזרו לנו לבצע את האימון המושלם. חדרי הכושר מאובזרים במכונות חדישות, מכשירים ייעודיים ומשקולות בשלל צורות וצבעים המקדמים חווית אימון ומעניקים נוחות למתאמן. בנוסף, הרשויות המקומיות מקימות גני ספורט ציבוריים הכוללים מתקני כושר אשר פתוחים לשימוש הקהל הרחב, רק כדי שנוכל להתאמן מתי שרק נרצה.
 
גם העידן הדיגיטלי מוצא את הדרך להנגיש את הכושר, ואנו עדים לקבוצות רבות המאחדות את קהילות המתאמנים ברשתות החברתיות, ואלפי אפליקציות כושר גופני מוצאות את דרכן למסכי מכשירי הסמארטפון שלנו. קונסולות משחק מפתחות משחקי ילדים המעודדים ביצוע פעילות גופנית בעזרת שלטי משחק. ואם כל זה עדיין לא מרשים אתכם, בשנים האחרונות פותחו שעוני כושר המסוגלים למדוד, לתעד ואפילו לתכנן תוכניות אימונים. כל זה מתרחש כי אנו יודעים שכושר הוא אבן יסוד בהיסטוריה האנושית, וכדאי להנגיש אותו לציבור הרחב, כי - אוכלוסייה מאומנת היא אוכלוסייה בריאה.

סיכום

לפעמים נדמה לנו שכושר גופני הוא עוד כלי שאפשר להשיג באמצעותו גוף חטוב, בריאות ומעמד חברתי אך הוא הרבה יותר מכך. כאשר אנו מסתכלים לאחור ורואים כיצד הכושר התפתח מהצורך ההישרדותי לחיות ועד לתעשייה רחבה בקנה מידה עולמי, אי אפשר להתעלם מערכו העצום ומתרומתו הענקית להתפתחותה של האנושות. כיצור חי על פני כדור הארץ, גוף האדם התפתח בתנאים המעודדים תנועה ושימוש ביכולות גופניות, מה שהפך את הכושר הגופני לאחד הגורמים המשפיעים ביותר על איכות החיים והרווחה. לכן, בפעם הבאה שתצאו לריצה או תתכוננו לאימון אינטנסיבי, זכרו שאתם ממשיכים את אחת המסורות העתיקות והחשובות ביותר בעולם – מורשת הכושר הגופני.
חדש יותר ישן יותר