לא רק גוף חטוב – איך הכושר הגופני משפיע על חיינו?

כושר גופני ידוע כאחד הגורמים המשפיעים ביותר על הרכב הגוף, תפקודו הפיזי ובריאותו הכללית, עם זאת כושר גופני גבוה משדרג את חיינו בעוד מספר דרכים שלא תמיד אנו חושבים עליהן בזמן שאנו רצים או רוכבים על אופניים. מעבר לבריאות משופרת וגוף חטוב הכושר הגופני תורם לנו בתחומים רבים כמו: תרבות, חינוך, התנהגות, חברה ואפילו שיפור התפקוד המוחי. אז בלי הרבה מילים מיותרות ניגש הישר ליתרונותיו של הכושר בתחומים הללו ונגלה כיצד הספורט יכול להפוך אותנו לגרסה המשופרת שלנו.

איך הכושר הגופני משפיע על חיינו?

בריאות כללית ותפקוד גופני

כולנו כבר מכירים את יתרונותיו של הכושר הגופני כאשר מדובר בקידום הבריאות ושיפור ביצועים גופניים. מתאמנים בעלי כושר גופני גבוה יוכלו ליהנות משרירים חזקים, גמישות, מהירות, תפקודי לב – ריאה יעילים יותר, הגדלת טווחי תנועה, איכות שינה טובה יותר, רמות אנרגיה גבוהות יותר במהלך היום, מערכת חיסון חזקה, צפיפות עצם ועוד...

בנוסף בעלי כושר גופני גבוה מורידים את הסיכויים לפתח מחלות נפוצות כמו: סוכרת, השמנה, בעיות לב, בעיות נשימה, לקויות יציבה, אוסטאופורוזיס, חולשת שרירים ואפילו עשויים ליהנות מעיכוב תהליכי הזדקנות (אנטי אייג'ינג). ובכן חברים כמו שאתם רואים כל כך הרבה יתרונות מביאה איתה הפעילות הגופנית ובקלות רבה ניתן לאמץ את אורח החיים המתאים לכם מבחירת ענף ספורט ועד שיטות תזונה מגוונות.

יתרונות מנטליים ותפקוד המוח

אולי תופתעו לגלות אבל כושר גופני גבוה מגביר את זרימת הדם לאזור המוח מה שמאפשר ביצועי חשיבה משופרים וצלילות מחשבתית. בעקבות מידע זה אנו יכולים לראות באליפויות שחמט רשמיות את המתמודדים מבצעים פעילות גופנית לפני התחרות כדי להזרים כמות דם מוגברת לאזור המוח, וכך להגיע לתחרות כשהם רעננים וחדים כמה שאפשר. עוד אפשר לראות כי אנשים בעלי כושר גופני גבוה נהנים ממצב רוח מרומם עקב הפרשת חומרים ביוכימיים והורמונים מסוימים (לדוגמה - אנדורפין וסרוטונין) במהלך הפעילות הגופנית הגורמים להם לשמור על מצב רוח חזק ויציב.  אז אם אתם לפני מבחן, יום עמוס בעבודה או לפני אתגר שכלי מסוים אולי שווה לשקול לבצע פעילות גופנית לפני כן.

יתרונות ערכיים ותרבותיים

תרבות וערכים הם גורמים חשובים בחיינו והספורט הוא חלק בלתי נפרד מהם. העוסקים בפעילות גופנית עשויים ליהנות מפיתוח ביטחון ודימוי עצמי, פיתוח מוטיבציה, פיתוח כוח רצון, התמדה ואפילו שינוי הרגלים מעכבים לטובת הרגלים מקדמים. חינוך גופני מגיל צעיר חושף ילדים לדינמיקה קבוצתית, התמודדות עם ניצחון והפסד, יצירת קשרים בקבוצה או בנבחרת, משמעת עצמית ומימוש הפוטנציאל הספורטיבי. גם בוגרים ומבוגרים יכולים ליהנות משלל יתרונות אלו ובנוסף ליהנות מתרבות הספורט במגוון דרכים כגון – אירועי ספורט, כנסים, הרצאות, משחקים, ימי ספורט ופעילויות חברתיות אחרות.

חברה ומשפחה

הספורט מחבר בין אנשים, לאורך כל ההיסטוריה אנו עדים כל פעם מחדש לסיטואציה בה קהל אוהדים עצום יכול להתגבש לכוח אחד תחת אותם הצבעים, ובעזרת אהדה עצומה לקבוצתם הם יוצרים קשר ספורטיבי – חברי במטרה להעלות את מורל הספורטאים, את כוחה של הקבוצה ולקדם אותה כמה שיותר. הספורט והחינוך הגופני (בכל טווח הגילים) יודעים לאחד בין קבוצות ונבחרות, לחבר בין אנשים וליצור ערך חברתי רב עוצמה. הספורט מאפשר שילוב במסגרות חברתיות, גיבוש, השתייכות לקהילה ופיתוח אמפתיה כלפי חברי הקבוצה. ניתן לבצע משחקים ספורטיביים ואימוני כושר עם חברים ממסגרות שונות ו/או עם בני משפחה שיהפכו את הפעילות הגופנית לחוויה חברתית מגבשת ומעצימה.

עד כאן יתרונותיו של הכושר מעבר למימד הפיזי – בריאותי, תשמרו על כושר, ניפגש במאמר הבא.
חדש יותר ישן יותר