שריפת שומנים אזורית - האם זה אפשרי?

האם ניתן לשרוף שומן אזורי?

שריפת שומן היא סוגייה מאוד שכיחה ומדוברת בקרב אנשי מקצוע, מתאמנים וחובבי כושר. כיום אנו יודעים שבעזרת פעילות גופנית, תזונה מתאימה, מנוחה מספקת ומוטיבציה ניתן לצמצם את אחוז השומן הכללי בגופנו ולרדת במשקל. עם חלוף הזמן ככל שעולם הכושר מתקדם ומשתכלל עולה השאלה - האם ניתן (מעבר לשריפת שומנים כללית) "לשרוף" או לצמצם שומן באזור ספציפי בגופנו?, לדוגמה: האם ניתן לשרוף שומן באזור הבטן באופן מכוון וספציפי?

מצד אחד יש הטוענים שזהו מיתוס מוחלט ואין כל אפשרות לצמצם את אחוזי השומן באזור ספציפי ומצד שני יש הטוענים שאכן אפשרי לצמצם שומן באזור מסוים אם עובדים לפני עקרונות ברורים ועקביים. אז האם באמת ניתן לשרוף שומן אזורי? - לשאלה מורכבת שכזו כנראה גם צפויה תשובה מורכבת ולא חד משמעית ובסקירה הבאה נראה מה מציע לנו עולם המחקר ואיך זה תורם לנו?

אז לאחר חיפוש בספרות ובמחקרים בחרתי להציג בפניכם מחקר שהתפרסם ב - J Sports Med Phys Fitness – בשנת 2017 – שבדק את ההשפעה של שילוב בין אימוני התנגדות ואימוני סיבולת על צמצום שומן אזורי. בסוף סקירה זו אצרף קישור למחקר.

אז מה יש לנו במחקר?

16 נשים לא פעילות גופנית שחולקו לשתי קבוצות באופן אקראי וכל קבוצה ביצעה תוכנית אימונים למשך 8 שבועות. קבוצה א' (קבוצת פלג גוף עליון) ביצעה תרגילי התנגדות לקבוצות שרירים בפלג הגוף העליון ולאחר מכן פעילות אירובית הכוללת רכיבה על אופניים של כ – 30 דקות ב 50% VO2max. קבוצה ב' (קבוצת פלג הגוף התחתון) ביצעה תרגילי התנגדות לקבוצות שרירים בפלג הגוף התחתון ולאחר מכן פעילות אירובית בארגומטר ידיים (מעין מכשיר המאפשר לדבש בעזרת הידיים במקום הרגליים).
 

איך בדקו?

את הרכב הגוף בדקו בעזרת המדדים - DEXA (Dual-energy X-ray - שיטת בדיקה עבור מסת שומן, מסת שריר וחוזק העצם) ומדידת קפלי עור.


מהם הממצאים?

בשתי הקבוצות צמצום אחוז השומן הכללי היה די דומה, אך כשבוצעו בדיקות אזוריות גילו שבקבוצה א' (פלג גוף עליון) נמצא כי צמצום השומן היה גדול יותר באזור פלג הגוף העליון בהשוואה לפלג הגוף התחתון, ומנגד בקבוצה ב' (פלג גוף תחתון) נמצא כי הייתה הפחתת שומן גדולה יותר בפלג הגוף התחתון בהשוואה לפלג הגוף העליון. באופן לא מפתיע במיוחד נמצא שבקבוצה ב' הייתה עלייה גדולה יותר במסת השריר באזור פלג הגוף התחתון לעומת פלג הגוף העליון, אך בקבוצה א' לא נראו ההבדלים הללו. – מעניין לא?

סיכום

ניתן להבחין כי לפי המחקר שלפנינו אולי ישנה דרך לצמצם את השומן בצורה ממוקדת, אך כאן בפיטנסופיה כוח פוגש מוח והתפקיד העיקרי שלנו הוא לא רק לקרוא ולבצע, אלא גם לחשוב ולשאול שאלות. השאלות הבאות מסבירות לנו למה המחקר שסקרנו זה עתה לא נותן לנו את התשובה המושלמת לשאלה שלנו:
    • בחקר השתתפו רק נשים, אולי גברים מגיבים אחרת?
    • במחקר לא הזכירו את תפריט התזונה של המשתתפים וכידוע לנו לתזונה יש השפעה גדולה על יכולת שריפת השומנים בגופנו.
    • משתתפי המחקר כללו נשים לא פעילות, מה בנוגע למתאמנים ומתאמנות ותיקים וותיקות, כיצד הם יגיבו לפרוטוקול שכזה?
    • לא הזכירו את סוג תרגילי ההתנגדות שביצעה כל קבוצה, את משקלי העבודה, מספרי החזרות ואת מספר הימים בהם התאמנו – אנחנו רוצים להאמין שאכן שאפו לשמור על מקסימום שיוון בין הקבוצות.
    • לא ידוע לנו לפי המחקר מהו "הגבול האזורי", כלומר האם הפחתת השומן מתייחסת רק לאזורים גדולים כמו פלג גוף תחתון/עליון או שאפשר לצמצם את אזור שריפת השומן אפילו יותר לאזור כמו הבטן למשל?
     
    ללא ספק הרבה שאלות צצות לאחר קריאת המחקר והתפקיד שלנו כקוראים הוא לדעת לסנן מידע, לקחת את הנתונים ולראות מה אפשר להפיק מהם.

    אז האם אפשר לצמצם שומן באזור מסוים? – זה תלוי במספר גורמים, אולי כן אולי לא, התשובות הן לא חד משמעיות, זה עתה סקרנו מחקר המראה שתחת תנאים מסוימים עם משתתפים ספציפיים אנו עשויים לראות הפחתה אזורית באחוזי השומן, אך כמו שכבר ראינו, זה לא משקף עבורנו את התמונה השלמה.

    עד כאן שמרו על כושר ועל חשיבה חדה, ניפגש במאמר הבא.
     
    סימוכין:
    חדש יותר ישן יותר