כך תפתחו מוטיבציה אין סופית ומשמעת עצמית

איך לעורר מוטיבציה?

מוטיבציה, מילה אחת עם כל כך הרבה משמעות ויכולת השפעה. כמה פעמים אנו נחשפים למילה הזו במהלך חיינו? אולי אלפי פעמים, במיוחד כילדים ומתגברים, אך לא מעט גם כבוגרים ואפילו מבוגרים. המוטיבציה מהווה בסיס מוצק למעשים ולפעולות שאנו מבצעים וברוב המקרים נצפה שאדם בעל מוטיבציה גבוהה יוכל להגיע ליותר יעדים, לצלוח מכשולים ולהשיג את מטרותיו.


באופן אישי וכמאמן כושר המוטיבציה בעיני היא נושא כה חשוב ומעניין ואפשר לומר גם חמקמק, מכיוון שהמוטיבציה היא לא מדע מדויק, קשה מאוד להבין את מקורה, למדוד אותה או לחקור אותה פיזית במעבדה, וזה מה שהופך אותה לכה מיוחדת.


במאמר הבא אנסה להציג את המנגנונים המחשבתיים הפועלים בראשנו, כיצד אנו יכולים לעורר מוטיבציה, מה מניע אותנו אל עבר הרצונות, הצרכים והמטרות שלנו ואיך ניתן לעודד מוטיבציה על מנת לצלוח את האתגרים והשאיפות שלנו.


"מוטיבציה היא דלק, ודלק צריך למלא"

 

ואכן אם התזונה היא הדלק של גופנו, המוטיבציה היא הדלק של המוח שלנו, של המחשבה, של הרגש או אם תרצו - של המימד המנטלי שלנו, אך יש הבדל בין שני הדלקים הללו, את המזון ניתן לקנות בקלות בכל סופר בקרבת מקום אך את המוטיבציה לא תמצאו בשום סופר בעולם. אז מאיפה משיגים מוטיבציה? – בואו ניכנס למנגנון המוטיבציה המורכב וננסה להבין מאיפה שואבים מוטיבציה.

 

מהי מוטיבציה?

ראשית בואו נגדיר מהי מוטיבציה. אם תחפשו מעט ברחבי האינטרנט תוכלו למצוא מספר הגדרות וכולן די דומות אחת לשנייה, אז לאחר חיפוש מהיר בחרתי שתי הגדרות מאתר "ויקיפדיה" שיעזרו לנו להבין מהי מוטיבציה:
  •  "הֲנָעָה, היא מכלול התהליכים אשר מעוררים, מכוונים ומשמרים את ההתנהגות האנושית לעבר מטרה מסוימת."
  •   "המוטיבציה היא כוח פנימי המניע את האדם לעשייה שיש עמה תוצאות המתגמלות אותו."
אז אכן המונח הנכון בעברית למילה מוטיבציה הוא – הנעה, וכפי שאתם רואים ניתן להבין שמוטיבציה היא למעשה מעין כוח פנימי או מכלול תהליכים שמניעים אותנו אל עבר מטרה מסוימת.

למה אנחנו צריכים מוטיבציה?

התשובה פשוטה מאוד: מכיוון שמוטיבציה גבוהה היא הבסיס לפיתוח משמעת עצמית, שאפתנות, שינוי הרגלים וקידום עצמי. כל התכונות הללו בסופו של דבר, מתורגמות למימוש עצמי ואיכות חיים.


לאדם בעל מוטיבציה גבוהה יש סיכוי גדול יותר להצליח אישית, כלכלית, בריאותית ולאפשר לעצמו ולסובבים אותו סביבת חיים נוחה יותר. אז עכשיו שאנו יודעים מהי מוטיבציה ולמה אנחנו צריכים אותה, נשאר לשאול - איך מייצרים אותה? ולמה רבים חווים חוסר במוטיבציה?


לפניכם מודל אחד מיני רבים המציג את המנגנון לייצור מוטיבציה – בואו ננסה להבין כיצד הוא עובד:

איך לפתח מוטיבציה וכוח רצון
 לפניכם המרכיבים לפיתוח המוטיבציה:
  • מחשבות 
  • רגשות 
  • פעולות
  • תוצאות
  • במרכז המנגנון - חשיבות

איך לפתח מוטיבציה?

כמו שאתם יכולים לראות במנגנון שלנו קיים סדר מסוים שבמרכזו נמצאת החשיבות האחראית להפעלת המנגנון. לפיכך נוכל להבין שתהליך פיתוח המוטיבציה מתרחש כך:


מחשבה יוצרת רגש, שמקדם פעולה, שמובילה לתוצאה שתעורר עוד מחשבה, וכך זה חוזר על עצמו כגלגל המונע על ידי מנוע החשיבות. כלומר, הבסיס לפיתוח מוטיבציה הוא ייחוס החשיבות לאותה מטרה או שאיפה. כדי להבין טוב יותר את מודל הגלגל שלנו, נשתמש בדוגמאות המשעשעות הבאות:

 

סיטואציה ראשונה:

ליוסי נשלחה מעטפה ובה מכתב התרעה לפני ניתוק החשמל בביתו עקב אי הסדרת התשלום. לאחר שיוסי קרא את המכתב הוא חשב לעצמו על ההשלכות שעלולות להתרחש עקב אי תשלום חשבון החשמל, בעקבות מחשבותיו הוא חש אי נעימות, ורצון להימנע מניתוק המחשמל ומיד יוצר קשר עם הגורמים הרלוונטיים על מנת להסדיר את חובו.


אז מה היה לנו כאן? 

 

אנו מתחילים בשלב המחשבות (יוסי חושב על ההשלכות עקב ניתוק החשמל) – עוברים לשלב הרגשות (יוסי מרגיש אי נעימות ורצון להימנע מניתוק החשמל) - מגיעים לשלב המעשים (יוסי מתקשר ומסדיר את התשלום) - ומסיימים בשלב התוצאה (שגרת יום רגועה ושלווה).

 

סיטואציה שניה:

ליוסי נשלחה מעטפה ובה מכתב התרעה לפני ניתוק החשמל בביתו עקב אי הסדרת התשלום. לאחר שקרא את המכתב חשב לעצמו יוסי שאכן חשוב לטפל בנושא אך מאוחר יותר כאשר יתפנה לו זמן. לאחר זמן מה, נותק החשמל בביתו של יוסי באופן פתאומי, מה שגורם ליוסי להתקשר באופן מידי לגורמים הרלוונטיים על מנת להסדיר את חובו ולהשיב את החשמל לביתו.


לאחר שהחשמל שב לביתו, יוסי הרגיש טוב יותר, שמח ורגוע ואז חשב לעצמו – "מדוע לא סידרתי את זה לפני כן?"


אז מה היה לנו כאן?


אנו מתחילים את המנגנון בשלב התוצאה (ניתוק החשמל) – עוברים לשלב המעשים (הסדרת תשלום וחיבור החשמל) – מגיעים לשלב הרגשות (שמחה , רוגע) – ומסיימים בשלב המחשבות (מדוע יוסי לא הסדיר את התשלום לפני כן?)


כמו שכבר הבחנתם, בשני המקרים המנגנון התחיל ממקום שונה ואלו רק שתי דוגמאות מתוך מגוון ענק של סיטואציות יומיומיות. המנגנון שלנו יכול להתחיל כמעט מכל שלב ולהתגלגל לכל כיוון, אך תמיד יהיה דבר אחד משותף לכל המודל – ייחוס החשיבות.


במקרה הראשון יוסי ייחס חשיבות רבה למכתב ההתרעה ומיד הסיטואציה גרמה לו לשלם את חשבון החשמל. במקרה השני, יוסי לא ייחס חשיבות רבה למכתב ההתרעה ולאחר שנותק החשמל התעוררה ביוסי החשיבות להסדיר את התשלום.

 

סיכום

ובכן חברים, מכאן ניתן לקחת שני דברים חשובים ביותר להמשך דרככם:
  • המקור של המוטיבציה הוא ייחוס החשיבות (האינטרס) וההבנה שאכן באמת מדובר במשהו קריטי ויעיל עבורכם או עבור הסובבים אתכם.
  • אין צורך לחכות "שינתקו לכם את החשמל", ייחסו חשיבות והבנה לדברים אותם את רוצים לטפח ולקדם, והשקיעו בהם מתוך הבנה, חשיבות ואכפתיות.
עד כאן איך לעורר מוטיבציה, ניפגש במאמר הבא, שמרו על כושר.
חדש יותר ישן יותר