אחת ולתמיד, ספורט או תזונה – מה יותר חשוב?

ספורט או תזונה – מה יותר חשוב?

אחת הסוגיות הכי מעניינות בקרב חובבי הבריאות והמתאמנים, היא האם יש עדיפות לספורט או שבכלל עדיף להשקיע בתזונה. משפטים כמו "תוצאות מגיעות רק עם 80 אחוז תזונה ו – 20 אחוז ספורט" או "רק ספורט יעזור להוריד את הכרס", ממלאים את חדרי הכושר ברחבי העולם ומשאירים המון סימני שאלה ללא תשובה ברורה ומבוססת. ובכן, הסוגיה הזו אכן מעניינת, ובמאמר הבא אנסה לעשות סדר קצת בכאוס ולהציג את התמונה השלמה שתעזור לכם להחליט מה טוב יותר עבורכם.

אז לאלו מכם שלא אוהבים לקרוא הרבה ורוצים תשובה מהירה ומיידית, הנה הגרסה הקצרה – אין משהו חשוב יותר, שניהם חשובים באותה המידה. לאלו מכם שלא מסתפקים בתשובות קצרות ורוצים לדעת ולהבין מה נכון יותר עבורם, אתם מוזמנים להישאר ולקרוא את המשך המאמר, אני מבטיח לחדש לכם המון.

אז ראשית אשתף ברשותכם את הדעה האישית שלי והיא פשוטה מאוד – כמו שציינתי מקודם, גם ספורט וגם תזונה חשובים באותה המידה. הם משלימים אחד את השנייה בצורה כמעט מושלמת ומסייעים לגוף שלנו לתפקד באופן הטוב ביותר, ואין ספק שחשוב להשקיע בשניהם באופן סדיר.

ועכשיו לעצם השאלה – מה יותר חשוב ספורט או תזונה? – והתשובה: חשוב יותר למה? ולמי? זו השאלה החשובה ביותר! וכאן חברים אנסה לפרט את התרומה של הספורט והתזונה לכל אחד מהתחומים הבאים:

בריאות ואורח חיים, חיטוב וירידה במשקל, עלייה במסת שריר ושיפור התפקוד וביצועים ספורטיביים.

בריאות ואורח חיים

אני סבור שרובכם יודעים את התשובה כשמדובר בבריאות. ישנם כל כך הרבה גורמים המשפיעים על מצבנו הבריאותי כמו: גנטיקה, סביבה, חשיפה לקרינה ורעלים, עישון, הימנעות מסטרס, מנוחה מספקת, צריכת נוזלים מספקת וכמובן פעילות גופנית ותזונה.

כשמדברים על בריאות ואורח חיים אין ספק שפעילות גופנית ותזונה משלימים אחד את השנייה ויש להשקיע בשניהם באופן שווה. התזונה עבורנו היא כמו דלק למכונית ואף יותר מכך, ולכן כדאי שהדלק יהיה משובח ומאיכות גבוהה, אחרי הכל זה הגוף שלנו. לגבי פעילות גופנית, כמו שאתם מתארים לעצכם - כל מכונית שלא מניעה את המנוע ונמנעת מנסיעה לתקופה ממושכת, צפויה "לצבור חלודה" ולאבד מביצועיה עקב חוסר השימוש בה- וכן חברים, גם אם יש במיכל הדלק את הדלק הטוב ביותר בעולם. זה עקרון פשוט – Use it or loss it, השקיעו בדלק ובמכונית, זו עסקת חבילה.

חיטוב הגוף וירידה במשקל

חשוב שתבינו, ירידה במשקל מתרחשת כאשר המאזן הקלורי שלנו הוא שלילי, כלומר - גרעון קלורי (שורפים יותר קלוריות מאשר מכניסים), מכאן אפשר להבין שניתן לעשות זאת בשלוש דרכים:

צמצום ההכנסה הקלורית - אכילה פחותה (פחות קלוריות נכנסות) יכולה להוביל לירידה במשקל ללא פעילות גופנית.

הגדלת כמות הקלוריות הנשרפות - לא לשנות את הצריכה הקלורית, (כלומר - להמשיך לאכול כרגיל) אך מנגד להגביר את קצב שריפתם על ידי פעילות גופנית (הוספת פעילות גופנית שתשרוף מספיק קלוריות כדי להכניס את הגוף לגרעון קלורי).

שילוב בין פעילות גופנית לתזונה - מצד אחד לא נצטרך לחתוך יותר מדי קלוריות מהתפריט היומי ומצד שני נעשה שימוש בפעילות גופנית שתגדיל את הגרעון הקלורי שלנו, ללא ספק האפשרות הטובה ביותר! !שימו לב! לא תמיד ירידה במשקל היא המטרה העיקרית עבור כולם. לרוב, כאשר מתאמנים יורדים במשקל קיימת ציפייה לצמצום היקפים, ירידה במסת הגוף הכוללת וצמצום אחוזי שומן.

צמצום אחוזי השומן למעשה הופכים את הירידה במשקל הכללית לתהליך קצת יותר ספציפי הנקרא חיטוב. כדי להפיק מקסימום תוצאות בתהליך זה, נצטרך לבנות תוכנית אימונים ספציפית שתסייע לנו לצמצם את אחוזי השומן ולשמר/לבנות את מסת השריר (כמובן לצד תפריט תזונה מותאם). אז נכון, אפשר לרדת במשקל ללא דופק גבוה, זיעה או תרגילי בטן מפרכים, אבל השאלה כאן מתייחסת לאיכות ולא לכמות. שאלו את עצמכם מה עדיף? – לרדת 10 קילוגרמים ומתוכם 4 קילוגרמים של מסת שומן או לרדת 10 קילוגרמים ומתוכם 8 קילוגרם של מסת שומן? זכרו האיכות מדברת, לא הכמות.

עלייה במסת השריר

כולם יודעים שכדי לעלות במסת השריר צריך לתת לשרירים סיבה לגדול, והסיבה העיקרית היא: עומס/מתח על אותה רקמה. היפרטרופיה (עלייה במסת השריר) היא תהליך מורכב שבו מתרחשת אדפטציה שרירית עקב חשיפתם לעומסים ומתחים שונים (מישהו אמר להרים משקלים?). מעבר לאימונים, גם לתזונה יש תפקיד חשוב, בכך שתפריט מתאים המכיל את אבות המזון, הוויטמינים והמינרלים יסייע לרקמות השריר להתאושש ולהיבנות לקראת העומסים הבאים.

שיפור התפקוד וביצועים ספורטיביים

גם פה חברים התשובה די ברורה. כאשר אנו נרצה לשפר את זמני הריצה שלנו, את משקלי העבודה או את גובה הקפיצה שלנו, תמיד נצטרך להיות תחת שגרת אימונים קפדנית ותמיכה תזונתית נאותה. חלק מהמתאמנים והספורטאים אף מתגברים את תזונתם בעזרת תוספי תזונה כגון: אבקות חלבון, גיינרים (אבקות עלייה במסה), קריאטין, ויטמינים, מינרלים ורכיבי תזונה נוספים לפי שיקולם ובהתאם לחוסרים/ביצועים הגופניים שלהם.על מנת להיות הרץ הכי מהיר, מרים המשקולות החזק ביותר או הכדורסלן המוצלח ביותר, תמיד נשאף להתאמן באופן ספציפי המקדם את הביצועים הגופנים לצד תמיכה תזונתית שלמה.

סיכום

עד כאן חברים, כמו שהבנתם תזונה ופעילות גופנית הם כמו סיר ומכסה, בקבוק ופקק או מכונית ודלק – מומלץ לטפח את שניהם וליהנות משני העולמות. כמובן שישנם עוד מספר תחומים שנתמכים בספורט ותזונה כגון: היפרטרופיה (עלייה במסת השריר), תחלואה ושיקום מפציעות, תקופת הריון ועוד... ויש להתאים כל מקרה לגופו.
חדש יותר ישן יותר