חדר כושר או אימון חוץ? איפה הכי כדאי להתאמן?

חדר הכושר הוא מקום קלאסי להתחיל להתאמן בו, לשפר תוצאות ולהכיר תרגילים חדשים, אך הוא לא המקום היחיד שמאפשר זאת. אימוני חוץ - או בשמם הנפוץ יותר Outdoor - הם דרך מצוינת שמאפשרת לפתח מגוון רחב של יכולות כושר גופניות, להכיר את השטח ולהתקדם מאימון לאימון. במאמר הבא נסקור את היתרונות והחסרונות של כל אחת מאופציות האימון, נבחן מה כל סביבה יכולה להציע לנו ונבדוק באילו שיטות וטכניקות אימון ניתן להשתמש, אז קדימה מתחילים!


אימון בחדר הכושר

חדר כושר

יתרונות

ציוד – חדר הכושר מציע מגוון ענק של ציוד. לכל שריר תוכלו למצוא מספר מכשירים, מספר רב של תרגילים עם משקולות ואביזרי עזר נוספים על מנת לאפשר גיוון כמו: מזרני ספורט, כדורים, משקולות, פולי וכבלים, כלובים, סולמות, מכשירי כושר, הליכונים, אופניים, מתקני חתירה והרשימה עוד ארוכה. בנוסף ניתן להשתמש בטכניקות אימון מתקדמות הנתמכות על ידי ציוד כמו: דרופ-סט, התשה מוקדמת ועוד. דבר נוסף, בחדר הכושר הרבה יותר קל לבודד שרירים.

 

בנוסף, ניתן להרכיב תוכנית אימון ממספר גדול של תרגילים מורכבים (מספר רב של מפרקים דינמיים – כלומר יותר קבוצות שרירים) ותרגילים פשוטים (מפרק דינמי אחד, כלומר – שריר אחד פעיל ברוב המקרים) מה שיכול לתרום לספורטאים לקראת תחרות או שאיפה לפרופורציות גופניות וסימטריה בקרב כלל האוכלוסייה.


אקלים – ללא ספק נוח מאוד כשמדובר בתנאי מזג האוויר, אימון טוב מתאפשר בתנאים נוחים. חדרי הכושר מצוידים במערכות קירור וחימום המאפשרות חוויות אימון מעולה. בנוסף אסור לשכוח שכאשר יורד גשם בחוץ או שבורכנו ביום חם מן הרגיל חדר הכושר ממשיך להיות מקום אידיאלי להתאמן בו.


התקדמות והדרגה – יתרון נוסף לחדר הכושר הוא היכולת לספק למתאמן תנאים קלים להתקדמות, כלומר – סרגל מאמצים פשוט ויעיל. דוגמה: נניח שיוסי מתאמן כבר חודש בחדר הכושר והוא רוצה להתחיל לבצע עליות מתח. ליוסי יש מגוון עצום של דרכים להתחיל לבצע את התרגיל באופן הדרגתי, הוא יכול לבצע משיכות כנגד פולי עליון או להיעזר במכשיר הגרביטון שיסייע לו בביצוע התרגיל בהדרגה, ולאט לאט להעלות את רמת הקושי.

 

בנוסף, כל חדר כושר שמכבד את עצמו שואף להחזיק את מיטב מאמני הכושר כדי לספק את ההדרכה היעילה ביותר עבור הלקוחות ולמנוע פציעות עתידיות. את ההדרכה בחדרי הכושר אפשר למצוא מרמת הייעוץ הכללי עד לרמת האימון האישי, וככל שצוות המדריכים יהיה מקצועי יותר כך עולה האיכות של חדר הכושר והלקוחות בו ייהנו ממקסימום תוצאות, התקדמות וכמובן יחס אישי ומקצועי.


חסרונות

תקציב – אז נכון, חדר הכושר מציע מגוון רחב של אפשרויות ונוחות ממכרת, אבל כדי ליהנות מכל אלו נצטרך לרכוש מנוי במחיר משתנה בהתאם להיצע בחדר הכושר, גודלו, איכות ההדרכה, המותג ושירותים משלימים כמו: חוגים, מתחמי ספא, תוספי תזונה ועוד...


חווית אימון – חוויות האימון בחדר הכושר די שנויה במחלוקת ובהחלט תלויה ברמת ההשגחה, הנהלים, השעות והתחזוקה בכל מקום. כאשר משווים את חדר הכושר לאימון באוויר הפתוח ברוב המקרים אין מקום לתחרות. אין מתאמן שלא מכיר את הסיטואציה שבה הוא מגיע לחדר הכושר ומגלה עומס קיצוני של מתאמנים, תור ארוך לכל מכשיר, ולבסוף כשתורו הגיע, הוא מגלה שאריות זיעה בכל מקום ולחץ מצד המתאמן שעומד אחריו בתור.


חדר הכושר יכול להיות מקום ידידותי ונעים להתאמן בו, אך בשעות או תקופות בהן יש עומס ואין סדר, הוא יכול להיות הסיוט הכי גדול של כל מתאמן. וחשבו על זה לרגע, ריצה בחדר הכושר, על הליכון כמו עכבר במעבדה לעולם לא תהיה חווייתית כמו ריצת חוץ באוויר הפתוח לצד נופים מדהימים – אבל זו דעתי האישית.


ייעול זמן – לא פעם נוכל להיקלע לסיטואציה בה אנו מחכים בתור על מנת שיתפנה מכשיר, או אפילו נוותר על הריצה היומית כי כל ההליכונים בשימוש ובמקום זאת נבצע אימון אופניים במקרה הטוב. המון פעמים מתאמנים לא שמים לב, אבל כל משקולת שלא חוזרת למקום יכולה לעכב אימון של מישהו אחר. בנוסף לחוויית אימון לקויה, אי סדר ועומס בחדר הכושר יכולים להוביל לשיבוש בלוח הזמנים וחוסר יעילות של האימון שלכם.


ריצת שטח

אימון חוץ

יתרונות

שיפור יכולות פונקציונליות – אין תחליף לאימון חוץ מוצלח - Outdoor, אימונים מסוג זה כוללים תרגילי משקל גוף (קליסטניקס – Calisthenics) , שימוש בציוד כמו רצועות TRX, טבעות אולימפיות, גומיות התנגדות, ריצת שטח, שחייה במים פתוחים, רכיבה על אופניים ועוד...

 

כשמדובר ביכולות פונקציונליות אימוני חוץ מאפשרים את התנאים הטובים ביותר לשיפור יכולות אלו. אימוני חוץ כמעט ולא מאפשרים לבודד או לקבע אזורים מסוימים בגוף ומאלצים אותנו לתפקד כיחידה אחת ברוב המקרים, וכך מהווים את התנאים הטובים ביותר לשיפור התפקוד והפונקציונליות.


חוויה – בניגוד לחדר הכושר, כאן לא תצטרכו להתמודד עם תור עמוס בדרך למכשירים או לוותר על הריצה שלכם כי כל ההליכונים בשימוש. תוכלו לבצע כמעט כל סוג של פעילות במסלולי ריצה או בשטח, בגני הספורט או אפילו אימון מינימאלי ביותר הכולל מזרון אימונים בלבד. ללא ספק חוויית האימון בחוץ תלויה רק בכם ולפעמים גם במזג האוויר.


תקציב – אז כדי ליהנות מכל היתרונות שיש לטבע להציע לנו, כל שעלינו לעשות הוא פשוט לבחור בגדי התעמלות נוחים, מוזיקה טובה (למי שרוצה כמובן), לצאת אל האוויר הפתוח ולהתחיל להתאמן ללא שום השקעה נוספת. ללא ספק בריאות בחינם.


חסרונות

מחויבות – לא בהכרח חיסרון אבל אימוני חוץ דורשים ללא ספק יותר התמדה, מחויבות, מוטיבציה וכוח רצון. יש הבדל משמעותי כאשר אנו משקיעים מכספנו במנוי לחדר הכושר, מה שגורם לנו לפתח מחויבות כלפי המקום עצמו ומחויבות כלפי ההשקעה שלנו. אחרי הכל אנו משלמים עבור מנוי ורוצים ליהנות ממנו ומהאפשרויות המוצעות לנו. אימוני חוץ לא דורשים השקעה כספית, רישום למנוי או התחייבות נוספת, כל מה שאתם צריכים זה מחויבות עצמית עבורכם, עבור המטרות שלכם וכמובן עבור הבריאות שלכם.


אקלים – אין מה לעשות חברים, הטבע הוא יפה ומרשים אך מספיק יום גשום או יום חמסין כדי למנוע מאיתנו את אימון חלומותינו. מבחינת מזג האוויר יש לקחת בחשבון את התחזיות לפני כל אימון. למזלנו ישראל היא מדינה די חמה וברוב השנה ניתן להתאמן ללא חשש. אפילו אם קצת חם, אפשר מיד לאחר האימון להתרענן עם שחייה בים או לחילופין בחודשי החורף הגשומים, להירשם למנוי קצר עד שמזג האוויר יתחמם מעט.


הדרכה – ברוב אימוני החוץ לא קיימת האופציה לקבל הדרכה מאנשי מקצוע מוסמכים, אלא אם כן אתם נעזרים בשירותיו של מאמן כושר אישי. ישנן מספר קבוצות פיטנס, ריצה, אופניים או טריאתלון שמקיימות מפגשים קבועים עם מדריכים מוסמכים, והם מספקות מסגרת אימונים מעולה עבור כלל האוכלוסייה. אז אם אתם מתאמנים לבד, שימו לב שהנכם נמנעים מעומסים מיותרים, נשמרים מפציעות וכמובן דואגים לתוכנית אימון שמקדמת את המטרות שלכם.

סיכום

כמו שבוודאי אתם מבינים, הבחירה היא שלכם. אם אתם אנשים של טבע, אוהבים את האוויר הפתוח ולא מפחדים מתרגילי משקל גוף וריצות שטח, יכול להיות שאימון חוץ הוא אופטימלי עבורכם. מנגד, אם אתם לא מוכנים לוותר על משקל כבד, אופציות גיוון ומכשירים משוכללים, אולי חדר הכושר יהיה המקום המועדף עליכם. ואולי אתם בכלל אנשים של חדר כושר ואימוני חוץ - למה לא לשלב? בכל מקרה, בכל בחירה שתעשו יש לשאוף לשמור על הבריאות, להשיג יעדים ומטרות וכמובן להימנע מפציעות מיותרות.

 
עד כאן חדר כושר או אימוני חוץ, בחרו את המקום המתאים ביותר עבורכם ותשמרו על כושר.

חדש יותר ישן יותר